Uutiset

Kuka kelpaa asiantuntijaksi?

Helsingin Sanomissa oli 11. helmikuuta 2023 uutinen, joka sai monen juristin ja etenkin oikeustieteen tutkijan tarttumaan kahvikuppiinsa kahdella kädellä. Uutinen oli otsikoitu ”Kiistanalaiset kaksoisroolit”, ja se oli varustettu yläotsikolla ”Oikeustiede”. Sivuotsikko nosti kissan pöydälle, jos joku ei pikkuvihjeitä vielä ymmärtänyt. Uutisen toitottama yhteiskunnallinen epäkohta oli ”Suomalaisten vero-oikeuden tutkijoiden toiminta verokonsulttialalla ei ole erityisen läpinäkyvää”. Arvostelun kärki on vero-oikeuden professoreissa, jotka uskaltavat jakaa verotukseen liittyvissä oikeudenkäynneissä asiantuntemustaan veronmaksajille.

Verohallintohan ei ulkopuolisia asiantuntijoita käytä eikä niitä tarvitsekaan. Verohallinnon edustajat eli veronsaajien oikeudenvalvontayksikön lakimiehet esittävät veroasioissa muina miehinä verohallinnon toisen yksikön antamia ”asiantuntijalausuntoja”. Tosin kirjallisuudessa tämä on herättänyt lievää kummastelua: molemmat kun ovat samaa ja yhteisen johdon alasta hallinnonhaaraa. Kukaan ei halua estää sitä, että verohallinto ajaa tehokkaasti asioitaan ja käyttää siinä asiantuntemustaan. On hyvä, että julkista etua varjellaan. Kysymys on vain luokittelusta: ovatko nämä verohallinon sisäiset lausunnot asianajokirjelmiä ja niiden esittäminen asianajamista vai asiantuntijatodistelua ja asiantuntijalausuntoja? Oli niin tai näin, verohallinto lienee viimeisiä, joilla on moraalinen oikeutus heitellä kiviä moniroolisuudesta.

Jos rauhoittunut lukija jaksaa kahlata hieman sekavan artikkelin, hän huomaa kritiikin täsmentyvän kolmeen seikkaan. Ensiksikin vero-oikeuden tutkijoilla on useita rooleja, toiseksi heillä on erilaisia taloudellisia yhteyksiä niihin veronmaksajiin, joille he antavat lausuntojaan. Kolmas ja vakavin moite tuodaan esiin vihjaamalla, että lausunnot on tapana kirjoittaa niitä pyytäneen tahon mielen mukaiseksi, eli tämän näkemyksiä tukevaksi. Kaksi ensimmäistä kohtaa eivät vaadi vakavaa vastausta. Pienessä maassa lähes kaikilla tutkijoilla on useita rooleja: he tuottavat perustutkimusta, he opettavat uutta juristipolvea, he laativat alansa perusoppikirjoja ja yleisesityksiä, he vaikuttavat oikeuspolitiikkaan ja tulevaan lainsäädäntöön. Jälkimmäistä on jopa pidetty esimerkkinä siitä ”yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta”, jota laki itse asiassa edellyttää akateemisilta opettajilta. Mitään pahaa tässä ei ole nähty; perifeerisessä oikeusjärjestyksessä erikoistumiseen ei kerta kaikkiaan riitä väkeä. Suomalaiset oikeustieteen tutkijat ovat ja ovat aina olleet yleismiehiä (tai oikeammin yleishenkilöitä).

Väite liiallisista kytkennöistä ansaitsee jo ripauksen huomiota. On paikallaan, että lausunnon kirjoittaja liittää lausuntoonsa tieteellisen ansioluettelonsa ja kertoo, mitä yhteyksiä hänellä on (jos kyseisen toimeksiannon lisäksi on) lausunnon tilaajaan eli toimeksiantajaansa. Kansainvälisissä lausunnoissa tässä ollaan tarkkoja, ja käytänteet ovat täysin vakiintuneet. Lausunnon kirjoittajan pitää sitoutua jopa siihen, että hän tarvittaessa todistaa valan velvoittamana ulkomaisessa tuomioistuimessa, mitä tuli kirjoittaneeksi ja mikä hänen pätevyytensä asiassa on. Merkittävä tämä sidonnaisuusongelma ei totisesti ole. Akateemisessa maailmassa ei yhteyksiä tai kytköksiä hevin synny sen enempää yritysmaailmaan kuin politiikkaankaan. Yhteydet ovat useimmiten sitä, että lausuntotoimeksiantoja tulee silloin tällöin samalta tilaajalta. Ankarin tulkinta katsoo, että tällainen sidonnaisuus on ilmoitettava, jos suurin piirtein kaikki toimeksiannot tulevat samalta toimeksiantajalta ja lisäksi lausuntoja kirjoittavan asiantuntijan toimeentulo on toimeksiantajan suopeuden varassa. Nämä ehdot täyttyvät äärimmäisen harvoin: ammattimaisella lausuntojen antamisella ei Suomessa elä. Useimmat tutkijat eivät sitä edes haluaisi tehdä, vaikka se toisi elannon.

Väite siitä, että oikeustieteellinen asiantuntija pystyisi kirjoittamaan asiasta kuin asiasta toimeksiantajan mielen mukaisen lausunnon, on oikeastaan melkoista imartelua. Se kun ylittää huippututkijankin kyvyt. Asiantuntijalausuntohan vakuuttaa (jos vakuuttaa) argumentoinnillaan. Argumentointi taas on sidottava oikeuslähteisiin eli lakien valmisteluaineistoon, aikaisempaan tutkimukseen, oikeuskäytäntöön tai muiden tieteenalojen tuottamiin tuloksiin. Sillä, mikä kirjoittajan akateeminen status on, ei saisi olla minkäänlaista merkitystä. (Toki on myönnettävä, että aiheesta paljon aikaisemmin julkaissut ja muutoin tunnettu tutkija voi saada hieman ansiotonta arvonnousua, mutta se ei korvaa edes osaksi argumentaatiota). Toimeksiantajan mieleiseksi kirjoitettu lausunto ei edistä toimeksiantajan asiaa, yleensä vaikutus on jopa päinvastainen. Sitä paitsi tällaisten lausuntojen kysyntä loppuu hyvin lyhyeen, koska asiantuntijan maine ei kestä jatkuvia erehdyksiä, vielä vähemmän tarkoitushakuisia lausuntoja.

Artikkeli lienee jatkoa vanhaan kiistaan, jota verohallinto ja vero-oikeuden asiantuntijat ovat vuosikausia käyneet. En halua valita puolta ”taistelussa asiantuntijuudesta verotuksessa”: kaikilla siihen osaa ottavilla lienee oma agendansa ajettavana. Vakava huolenaihe kuitenkin on, että oikeustieteellisten asiantuntijalausuntojen painoarvo kiistetään niihin edes perehtymättä. Hyvä lausunto on pienimuotoinen tilaustutkimus. Kannattaa muistaa, että niin sanotussa tilaustutkimuksessa eli erikseen rahoitetussa tutkimuksessa ei ole mitään pahaa. Yhä suurempi osa oikeustieteenkin tutkimusta on tilaustutkimusta, toisin sanoen tutkimusta tehdään erilaisissa tutkimus- ja selvityshankkeissa. ”Puhdas” perustutkimus, jota vanhanajan professori tuotti virkapalkkansa turvin ja opetukseen jäävillä tauoilla, alkaa olla akateemista arkipäivää ajatellen mennyttä maailmaa. Vielä ”puhtaampi” tutkimus, jota kirjoitti pääomatuloillaan elävä maalaisherrasmies, on loppunut jo kaksi vuosisataa sitten: Charles Darwin lienee ollut sen viimeinen tunnettu edustaja. Kunniaksi mediakeskustelulle ei myöskään ole, että asiantuntijoiden integriteetti altistetaan epämääräisille vihjailuille.

Risto Koulu

17.2.2023

Tekoäly asianajajana

Tekoälyltä (tuttavallisemmin AI) odotetaan paljon oikeudenkäynnissä ja siihen valmistauduttaessa. Oikeudenkäyntiä harkitseva lakimies käyttää tekoälyä juridisten ongelmien diagnosointiin ja siihen liittyvän oikeudellisen tiedon etsimiseen. Ratkaisuaan pohtiva tuomari taas toivoo tekoälyltä katsausta aikaisempaan oikeuskäytäntöön ja muutamaa ratkaisusuositusta tai ainakin vihjeen siitä, minkälainen tuomio hänen kannattaisi antaa. Edistysmielinen oikeuspoliitikko puolestaan laskee sen varaan, että tekoäly chattibotin kautta auttaa oikeudellisten ongelmien kanssa kamppailevaa maallikkoa. Näin julkiseen oikeusapuun ei tarvitse uhrata nykyisiä rahamääriä. Tieteiskirjallisuutta lukeva kauhistelee tulevaisuuden lainkäyttöä, jossa oppivan tekoälyn tuottamat algoritmit ratkaisevat ihmisten välillä riitoja, yleensä kardinaalivirheitä tehden.

Harvan päähän on toistaiseksi pälkähtänyt, että itse asiaansa hoitavat maallikot korvaavat lakimiesavustajan lainoppineella tekoälyllä. Tämä todellisuus on kuitenkin koittamassa, sillä ensimmäiset AI-avusteisen asianajamisen sovellukset ovat siirtymässä kenttäkokeisiin (POLITICO 9.1.2023: ”My lawyer, the robot”. Yhdysvaltalainen yritys nimittäin hakee kokeiluunsa maallikoita, jotka ovat joutuneet tai päässeet asianosaisiksi todelliseen oikeudenkäyntiin. He lähtevät hoitamaan itse asiaansa tuomioistuimeen varustettuna korvakuulokkeella ja AI-yhteydellä. Tekoäly seuraa oikeudenkäynnin tapahtumia, selaa samanaikaisesti oikeudellisia tietokantoja ja kertoo ”päämiehelleen”, mitä tämän pitää sanoa ja tehdä oikeudenkäynissä. Päämies toistaa sanatarkasti, mitä hänen käskettiin kuulokkeessa sanoa ”to an unwitting judge”. Kehittyneempi versio jopa mykistää henkilön oman äänen, ja tekoäly jäljittelee tämän ääntä puheenvuoroissaan, toisin sanoen puhuu päämiehensä äänellä.

Vielä ei tiedetä, miten AI-tukea saava maallikko pärjää oikeudenkäynnissä. Toki itsestään selvää on, että hän menestyy paremmin kuin maallikko, jolta tämä tuki puuttuu. Luultavaa myös on, että AI-avulla maallikko ei saa kaikkea, mitä paikalla oleva ja kokenut oikeudenkäyntilakimies tarjoaa. Tekoäly tuskin kykenee mainittavaan henkiseen tukeen. Yllättävän moni lakimieheen turvautuva asianosainen haluaa rinnalleen empaattisen seuralaisen, ei niinkään juridista huippuosaajaa.

Järjestelmän kehittäjä luonnollisesti luottaa tekoälynsä osaamiseen. Sen sijaan hän näkee suurimmiksi esteiksi yhtäältä sen, hyväksyykö asianajajien ammattikunta joukkoonsa tekoälyjä. Tosin alan tutkijat arvelevat, että tekoäly läpäisisi osavaltiokohtaiset asianajajatutkinnot ilman minkäänlaista valmentautumista. Toisaalta myöskään tuomioistuinten myötämielisyydestä ei ole takeita: tuomioistuimet eivät ole tunnettuja uudistushenkisyydestään sen enempää Yhdysvalloissa kuin Euroopassakaan. Access to justice -tutkija sen sijaan innostuu AI-tuetusta oikeudenkäynnistä. Monissa riita-asioissa intressi on niin pieni, että lakimiestä ei kannata palkata. Oikeutta haluava ei kuitenkaan itse osaa ajaa asiaansa menestyksellä. Vaikka AI-palvelu on kaupallista toimintaa, sen kustannukset ovat murto-osa ”elävän” lakimiehen tuomista kustannuksista.
Kokeilun ensimmäisistä tuloksista kerrottaneen lähiviikkoina.

Risto Koulu

10.2.2023

Sivu uudistettu ja käytössä

Sivu on uudistettu ja samalla päivitetty. Alkuperäinen visuaalinen ilme on säilytetty ja pääosin rakennekin. Turhiksi havaittuja alasivuja on karsittu, koska ne ovat tehneet sivuston hajanaiseksi eivätkä ole näin palvelleet lukijoita. Samalla vanhaa aineistoa etenkin vuosilta 2005-2017 on poistettu: aineisto on enimmäkseen menettänyt ajankohtaisuutensa eikä kiinnosta nykylukijoita.

Uudistamisesta vastasi Mikkelissä toimiva Verkkoverstas Oy (vastaavana Jussi Sinkko). Kiitämme kumpaakin osaavasta ja ripeästä asianhoidosta.

Risto Koulu

8.2.2023

Julkaisuyhteistyötä yliopiston kirjaston kanssa

Helsingin yliopiston kirjasto aloitti COMIn kustantamien kirjojen julkaisemisen niin sanotussa virtuaalikokoelmassaan (HELDA Open Books). Ensimmäisenä ilmestyi ennakkotiedoista poiketen Risto Koulun ”Julkiset asiamiehet oikeuksiin pääsyn tukena” (2022). Kirja löytyy osoitteesta https://doi.org/10.31885/9789515150783

Oikeustieteen tutkimuksessa on totuttu ajattelemaan, että kansalainen vaikeuksista huolimatta lopulta pääsee omin voimin oikeuksiinsa. Joskus siihen tarvitaan julkisen vallan apua esimerkiksi julkisen oikeusavun muodossa, joskus taas kansalaisen kannattaa yhdistää voimansa muiden samassa asemassa olevien oikeudenhakijoiden kanssa. Joskus sovittelu auttaa häntä pääsemään oikeuksiinsa ilman raskasta ja riskialtista oikeudenkäyntiä. Uusin access to justice -tutkimus on nostanut esiin vielä yhden mahdollisuuden, eli julkisen asiamiehen (ombudsman) myötävaikutuksen. Julkisia asiamiehiä on Suomessakin lukuisia, heistä tunnetuimmat lienevät kuluttaja-asiamies ja tasa-arvovaltuutettu.

Julkinen asiamies voi ajaa kannetta oikeutta hakevan puolesta, avustaa tätä oikeudenkäynnissä tai ottaa vastuun oikeudenkäynnin kustannuksista, vastapuolen oikeudenkäyntikulut mukaanluettuina. Tällainen suora apu parantaa olennaisesti kansalaisen oikeuksiin pääsemistä. Hyviin tuloksiin päästään myös pehmeäksi kutsuttavalla avulla. Siinä julkinen asiamies auttaa oman alansa asiantuntemuksella kansalaista joko oikeudenkäyntiin valmistautumisessa tai itse oikeudenkäynnissä, esimerkiksi antamalla oikeudenhakijalle neuvoja, valvonnassa kertynyttä aineistoa tai suorastaan lausunnon asiassa. Totta on, että Suomessa ja pohjoismaissa julkisten asiamiesten apu yksittäisille oikeudenhakijoille on vielä pienimuotoista. Julkiset asiamiehet keskittyvät paljolti oman toimialansa valvontaan, sääntelyyn ja yleiseen kehittämiseen. Access to justice -tutkimus on kuitenkin kansainvälisestikin pannut merkille sen suuren potentiaalin, joka sisältyy julkisten asiamiesten järjestelmään.

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhtäältä suomalaista asiamiesten järjestelmää ja julkisen asiamiehen keinoja tukea yksittäistä oikeudenhakijaa, toisaalta taas kansainvälistä kehitystä ja oikeuspolitiikassa avautuvia vaihtoehtoja. Julkisen asiamiehen tuki näyttää täyttävän ainakin osaksi sen aukon, jonka muut konfliktihallinnan keinot jättävät. Kirjassa kannatetaan sekä järjestelmän lainsäädännöllistä kehittämistä että voimavarojen ohjaamista tapahtuneisiin oikeudenloukkauksiin ja oikeudenhaltijoiden auttamiseen.

Loput kirjat julkaistaan viikon parin välein. Kaikki COMIn kustantamat kirjat ovat luonnollisesti edelleen luettavissa myös tältä kotisivulta.

Yliopiston kirjastossa julkaisuhanketta on hoitanut Markku Roinila. Kustantajana COMI kiittää häntä ammattitaitoisesta ja tehokkaasta yhteistyöstä. Kirjoittajana yhdyn mielelläni näihin kiitoksiin.

 

Risto Koulu

11.11.2022

Syntyykö oikeudenkäynnissä ”lakimieshyötyä”?

Keskustelu niin sanotusta lakimieshyödystä (lawyer advantage) on taas vilkastumassa: keskustelua aiheesta on käyty niin kauan kuin lakimiehiä ja oikeudenkäyntejä on ollut. Kaikki tutkimukset (joita tosin pohjoismaista saa vakavissaan etsiä) osoittavat, että asianosainen todella saa tällaista hyötyä. Lakimieheen turvautuva oikeudenhakija voittaa useammin kuin omaa asiaansa ajava: hän saa myös enemmän myönteisiä oikeudenmukaisuuskokemuksia kuin omin päin asiaansa hoitava. Vaikka kansalaisyhteiskunnassa kansalaisiin ja heidän omatoimisuuteensa uskotaan, harhailu oikeuden maailmassa on useimmille ei-lakimiehille tuskallinen koettelemus. Lakimies säästää ellei muuta niin ainakin päämiestään siltä henkiseltä rasitukselta, jonka oikeudenkäynti tuo aina mukanaan.

Jos tai kun lakimieshyödyn olemassaolo myönnetään, on aihetta kysyä, millaista lakimiestä keskivertokansalainen oikeudenkäyntiinsä kaipaa. Jossain vaiheessa on myös mietittävä, tuleeko lakimiehen olla akateemisen loppututkinnon läpäissyt lakimies vai riittäisikö tehtäviin pelkistetympi oikeudellinen koulutus, esimerkiksi alempi korkeakoulututkinto kuten sittemmin kadonnut oikeusnotaarin tutkinto. Suomessa ja yleensäkin pohjoismaissa asianosaisen lakimiehelle asetetaan yleisessä lainkäytössä poikkeuksellisen korkeat vaatimukset. Hänellä tulee olla OTM-tutkinto, hänen on oltava asianajaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiasiamies, ja hänen käytössään pitää olla päivystysvalmis ja teknisesti moderni toimisto. Lisäksi näiden lakimiesten toiminta on ammatillisesti valvottua. Toki tästä kvalifikaatiosäännöstä on poikkeuksia, mutta ne eivät muuta kokonaiskuvaa. Kaikki tämä on sinänsä kuluttajan eli asianosaisen (jos hän on luonnollinen henkilö) kannalta hyväksi: hän saa korkealaatuisia, valvottuja ja luotettavia asianajopalveluja. Mitalin kääntöpuoli on kuitenkin tällaisten palvelujen hinta: kaikki maksaa. Sanotaan, että tyypillisen asianajajan (niin sanotusti korkeista) palkkioista yli puolet menee hänen toimistonsa yleiskulujen maksamiseen. Tämä ei yllätä, sillä toimistotilat, henkilökunta ja moderni tekniikka eivät tule ilmaiseksi. Myös valvonnasta maksetaan. Kuluttajansuojan tehostuminen on näin tahattomasti vaikeuttanut keskivertokansalaisen pääsyä oikeuksiinsa nostamalla kustannuksia, etenkin lakimiesavusta maksettavia.

Näin oikeudelliseen konfliktiin hakeutuva tai ajautuva kansalainen pakotetaan karuun valintaan. Yritänkö hoitaa itse asiaani vai palkkaanko oikeudenkäyntiin lakimiehen, johon minulla ei oikeastaan olisi varaa? Tosin riita-asioiden oikeudenkäynnissä lainsäätäjä on tehnyt parhaansa, jotta ensimmäinen vaihtoehto sulkeutuisi. Ei-lakimiehen nimittäin on jokseenkin mahdotonta minkäänlaisella menestyksellä hoitaa itse asiaansa. Hallintoasioiden oikeudenkäynneissä tällaiset lone rider -toimijat ovat vielä tavallisia, mutta menestyminen on sielläkin kyseenalaista. Ruotsalaisissa tutkimuksissa on katsottu, että myös hallintotuomioistuimissa oikeudenhakija saisi merkittävää hyötyä lakimiehestä. Kotimaisia tutkimuksia ei ole, mutta luultavasti asia on samoin Suomessa. Hallintolainkäytön kunniaksi (hallintolainkäyttöähän usein parjataan) on sanottava, että siellä asianosaisen avustajan ei tarvitse olla kvalifioitu lakimies tai ylipäätään lakimies. Toki hallintolainkäytössä vanha skandinaavinen perinne on aina ollut, että jokainen hoitaa ja saa hoitaa itse asiaansa. Omatoiminen asianajaminen on siis oikeus. Hallintotuomioistuimet ja viranomainen, joka on de facto kansalaisen vastapuoli, eivät tietenkään koe tätä perustavanlaatuiseksi ongelmaksi. Asioita on ”mukavampi ja helpompi” hoitaa, kun lakimiehet eivät tule oikeudenkäyntiä sotkemaan. Eettistä hyväksyttävyyttä on pakko miettiä vasta, kun omatoimisesta asianajamisesta tulee oikeuden sijasta velvollisuus – niin kuin se nähtävästi usein on.

Totta on, että ”lakimiehetön” oikeudenkäynti on vanha haavekuva. Kansalaiskeskustelussa ja edistyksellisessä tutkimuksessa on tästä syystä perätty kevennettyä oikeudenkäyntiä. Siinä riitapuolet itse ajaisivat asiansa, käsittelytavat olisivat yksinkertaistettuja, eikä oikeudenkäyntikuluja tuomittaisi, oli lopputulos mitkä tahansa. Koska lakimiehiä ei käytettäisi, merkittävin kustannuserä tippuisi pois. Näin oikeudenkäynnin kynnys madaltuisi, eikä tappiokaan olisi sellainen katastrofi kuin täysimittaisessa ja kuluvastuullisessa oikeudenkäynnissä. Kevennetyistä oikeudenkäynneistä on lukuisia versioita. Niiden äärisovelluksissa osapuolet eivät edes saisi käyttää lakimiehiä tai muuta ammatillista apua. Tällaisiin linjauksiin ei kannata mennä. Useimmat maallikko-oikeudenhakijat haluavat tuekseen osaavan henkilön, kun he joutuvat outoon ja konfrontoivaan tilanteeseen. Tätä yksityiskohtaa ei tarvitse vielä lähemmin miettiä. Vaikka Suomessakin kevennetystä oikeudenkäynnistä on puhuttu ja puhutaan, käytännön toimenpiteisiin sellaisen aikaansaamiseksi ei ole päästy.

Maailma on kuitenkin muuttumassa. Voi olla, että ”lakimiehetön” oikeudenkäynti toteutuu toista kautta eli yleisen digitalisoitumisen seurauksena. Sähköinen asiointi viranomaisissa alkaa olla useimmille arkipäivää. Sähköisestä asioinnista viranomaisissa taas on hyvin lyhyt askel sähköiseen asianajamiseen virtuaalisessa oikeudenkäynnissä. Kansalaisen silmissä tuomioistuin ei eroa hallintoviranomaisesta ja siirtyminen sähköiseen asiointiin sielläkin on luonnollista heti, kun se on mahdollista. Tulevaisuudessa sähköinen asiointi ei myöskään ole pelkkää asian vireille panemista, mitä se vielä nykyisin on. Teknologia etenee huimin askelin. Ehkä jo ensi vuosikymmenellä kansalaiset ajavat asioitaan tuomioistuimissa oikeudenkäynnin käyttöliittymien kautta, välillä oikeudelliseen tekoälysovellukseen tukeutuen, kun he tarvitsevat juridista tietoa. Tällainen asianajaminen on suhteellisen helppoa. Sähköiseen asianajamiseen ei tarvita sitä formaalista tuomioistuinrutiinien tuntemusta (eli niin sanottua salietikettiä), mitä tehokas toiminta suullisessa käsittelyssä vaatii.

Yksi oikeudellisen konfliktinhallinnan nykysuuntaus, legal design -tutkimus, hakeekin innokkaasti sellaisia teknologiapohjaisia järjestelyjä, joilla kansalainen pääsee tuomioistuimiin ja pystyy ajamaan siellä asiaansa, vaikka hän ei käytä lakimiestä. Tällaiset itseään edustavat asianosaiset (’self-representing litigants’) alkavat yleistyä siellä, missä teknologinen kehitys on pisimmälle. Varmaa on, että ilmiö ulottuu myös Suomeen. Tällaisessa maailmassa kansalaiset eivät enää kysele oikeudenkäynteihinsä auktorisoituja lakimiehiä tai edes lakimiehiä. He vaativat AI-pohjaisia ohjelmia ja vaivattomia käyttöliittymiä helpottamaan sähköistä asiointia ja vastaavaa asianhoitoa. Lakimiehiä käytetään enää suurten intressien oikeudenkäynneissä, osapuolina institutionaaliset toistuvaisasianosaiset.

Erillinen kysymys on, mitä sähköinen asianajaminen ja virtuaalinen oikeudenkäynti vaativat niiltä lakimiehiltä, jotka harjoittavat hitaasti kuihtuvaa kaupallista asianajopraktiikkaa. Selvää on, että tällainen oikeudenkäyntiympäristö vaatii hyvää teknistä osaamista myös lakimiehiltä. Ehkä vähitellen syntyy ammattikunta, joka ei välttämättä ole juridisesti niin koulutettua mutta joka hallitsee modernin tiedonvälityksen aakkoset ja toimintatavat. Myös asianajamisen taktiikkaosaamiseen – eli asianajajan hiljaiseen tekijäntietoon – tulee todennäköisesti jotain uutta. Onhan syy olettaa, että asioita ei ajeta ”sähköisesti” samalla tavalla kuin sitä tehdään suullisessa tai täyskirjallisessa menettelyssä. Tulevaisuus näyttää, millaisiksi yksityiskohdat jäsentyvät. Varmaa kuitenkin on, että digitalisaatio etenee vastustamattomalla voimalla yli koko juridisen galaksin – ja järjestää kaiken uudella tavalla. Elokuvaharrastaja tunnistaa tässä kielikuvassa ”DUNE” -elokuvan vaikuttavimman kohtauksen (Jessica ja Paul Atreides hiekkaan hautautuneessa teltassa aavikolla).

Risto Koulu

11.11.2022