Harva juristi tai edes oikeustieteen tutkija seuraa KRIMOn (entinen OPTULA) julkaisutoimintaa. Se ei yllätä, sillä julkaisuja ei ole helppo löytää, vaikka ne ovat vapaasti ladattavissa. KRIMO ei myöskään pidä meteliä: se on itse asiassa yksi ”hiljaisimmista” tutkimusyksiköistä, mistä ei akateemisessa maailmassa yleensä hyvää seuraa. Kokemus on osoittanut, että kunnon tutkimusta tuottavan yksikön on saatava näkyvyyttä sekä itselleen että tutkimuksilleen. Muutoin sen olemassaolo ja rahoitus ovat vaarassa. Yksi vähälle huomiolle jäänyt ja nähtävästi myös jäävä KRIMOn tutkimus on viime vuonna ilmestynyt ”Arjen ongelmat, riidat ja ratkaisut: kyselytutkimus arjen ongelmista, joilla on oikeudellinen ulottuvuus” (Katsauksia 54/2023). Vaikka nimi ei tutkimusta pahenna, houkuttelevampi otsikko olisi varmasti ollut keksittävissä. Nimi ei totisesti lukijoita houkuttele. Tutkimus liittyy kansainvälisesti suosittuun legal needs -tutkimuslinjaan, jota voidaan, jos halutaan, pitää yhtenä access to justice -tutkimuksen sivuteemana, tosin vahvasti sosiologisesti painottuneena.
Tutkimus on ihailtavan laaja, sen kattavuus oli yli 16 000 satunnaisesti väestörekisteristä valittua henkilöä. Heistä lähes 2 000 vastasi kyselyyn. Tällaisesta otoksesta akateeminen tutkija voi yleensä vain haaveilla: monien ”empiiristen” tutkimusten aineisto käsittää 40-50 henkilöä. Juristia tietenkin kiinnostavat tutkimuksessa ne sivut, joilla on kosketuspintaa juridiikkaan ja juristin työtehtäviin. Aineistosta nousee esiin kolme huomiota ansaitsevaa havaintoa. Ensiksikin: ongelman eli konfliktin tuoma rasitus on valtava. Esimerkiksi stressiä koki 41 prosenttia vastaajista, kun taas taloudellista huolta kertoi siitä kantaneensa vain 27 prosenttia. Jälkimmäisen huolenaiheen mataluus selittyy nähtävästi sillä, että vastanneet eivät vielä olleet sijoittaneet riitaan varojaan. Jos silmällä pidettäisiin oikeudenkäyntejä, taloudellinen huoli todennäköisesti nousisi päällimmäiseksi. Oli miten oli, juristeilla ja etenkin tuomioistuimilla on tapana väheksyä riitojen tuomaa rasitusta: koska he eivät siitä kärsi, siitä ei kärsi kukaan muukaan!
Toiseksi lakimiehen apuun turvauduttiin arjen ongelmissa todella harvoin: lakimiestä käytti vain 7 prosenttia vastanneista. Tämä yllättää. Onhan jokseenkin kaikilla suomalaisilla vakuutuksissaan oikeusturvaetu, joka varsin pitkälle kattaa esimerkiksi juridisen neuvonnan ja jopa oikeudenkäyntiin valmistautumisen. Oikeudenkäynnin alettua enimmäismäärä ylitetään jo valmisteluistunnossa, jos asia on vähänkin monimutkaisempi. Lisäksi tarjolla on paljon maksutonta neuvontaa, jota saa kansalaisjärjestöiltä, ammattiliitoilta, lakimiesten ammattijärjestöiltä sekä viranomaisilta. Monilla järjestöillä on tähän jopa erikoistuneet lakimiehensä, joten neuvonnan heikkoa tasoa ei voi syyttää käytön vähäisyydestä.
Kolmanneksi lähes 40 prosenttia vastanneista koki joko ratkaisuprosessin tai lopputuloksen epäoikeudenmukaiseksi: luvut olivat prosenttiyksikön sisällä. Kymmenkunta prosenttia vastaajista ei osannut sanoa juuta eikä jaata, kun taas loput pitivät prosessia, lopputulosta tai molempia oikeudenmukaisina. Tulos lyö korvalle nykyistä ajattelua, jonka mukaan prosessien (tässä oikeudenkäyntien) olemassaolon oikeutus on subjektiivisesti ”väärän” lopputuloksen justifikaatiossa hävinneelle riitapuolelle. (Voittajahan ei tällaista justifikaatiota tarvitse, hän katsoo oikeuden voittaneen.). Hävinnyt osapuoli saa kokea lopputuloksen epäoikeudenmukaiseksi, mutta hänen pitäisi teoriassa myöntää, että hänen ”asiansa” sai reilun ja tasapuolisen käsittelyn. Tätä on toki turha odottaa välittömältä tunnereaktiolta, mutta kokemuksen pitäisi muodostua pitkällä tähtäimellä.
Mitä ”Arjen ongelmat, riidat ja ratkaisut” -tutkimuksen tuloksista voidaan oppia? Yksi opetus varmasti on, että oikeudelliset prosessit eivät saisi lisätä riitapuolten henkistä rasitusta. Vaikkakaan siitä ei liene tutkimusnäyttöä, prosessin kesto lisää rasitusta. Keino rasituksen vähentämiseen on näin ilmeinen – nopeutetaan prosesseja. Se auttaisi myös taloudelliseen kuormaan. On tunnettua, että oikeudenkäynti maksaa sitä enemmän, mitä kauemmin se kestää. Oikeudenkäynnin kestäminen vuodesta toiseen ei edes johdu siitä, että asiaa käsiteltäisiin perusteellisesti, toisin sanoen se veisi tällaisen ajan. Viive syntyy pääosin siitä, että asia odottaa, jotta sitä ylipäätään ryhdytään käsittelemään. Yksikään oikeudenkäynti ei tarvitse sitä vuosikymmentä, jonka pahimmat tapaukset ovat vieneet. Voidaan sitä paitsi sanoa, että useimmiten nopea ja halpa ratkaisu on access to justice -logiikassakin parempi kuin kauan aikaa vievä ja kustannuksia syövä ratkaisu, joka on ehkä aavistuksen verran lopputulokseltaan varmempi. Lainsäätäjä toki tunnistaa viipymisen vaarat. Viipyminen kompensoidaan hyvityksellä, asia voidaan julistaa kiireelliseksi, tietty asiaryhmä määrätään jo laissa käsiteltäväksi ”joutuisasti” ja niin edelleen. Käsittelyä nämä uudistukset eivät ole nopeuttaneet, ja on syytä epäillä, että pikkuruiset hyvitykset ovat yhdentekeviä.
Toinen opetus on, että juridisiin neuvontapalveluihin kannattaisi panostaa paljon nykyistä enemmän. Niiden käyttöaste on uskomattoman matala. Palvelujen tulisi olla joko ilmaisia tai oikeusturvaedun kattamia (mitä ne eivät välttämättä ole). Sen sijaan hyvä kysymys on, missä määrin ne voivat olla digitaalisia (esim. AI-perusteisia chatboxeja), missä määrin taas henkilökohtaiseen kontaktiin (siis ’tete-a-tete’ -tyyppisiä) perustuvia. Kustannussyistä ensimmäisiä kannattaisi suosia, mutta ihmiset luultavasti toivovat jälkimmäisiä. He ”haluavat puhua asiastaan”, toisin sanoen neuvon kysyminen on osaksi terapeuttista ja empatiaa hakevaa. Neuvoa kysyvä voi olla hyvinkin tyytyväinen tapaamiseen, vaikka hän ei saisi ensimmäistään varteenotettavaa neuvoa (’vad har advokatyr att göra med juridik’ -viisaus). Huonoin vaihtoehto joka tapauksessa on maksullinen AI-pohjainen neuvonta, joka tuskin saa montaa käyttäjää. Oma kysymyksensä on, miksi Suomessa apua oikeudellisiinkin ongelmiin haetaan niin harvoin ongelmiin erikoistuneelta ammattikunnalta, lakimiehiltä. Galenterin kuuluisassa riitapyramidissa lakimiehen puoleen kääntyminen on ratkaiseva askel. Ehkä tässä vaikuttaa omatoimisen asianhoitamisen perinne, joka on syystä tai toisesta Suomessa vankka. Kokonainen lainkäyttölinja eli hallintolainkäyttö jopa tukeutuu olettamukseen, että kansalainen hoitaa itse asiaansa – yleensä huonolla menestyksellä. Ikävä kyllä arjen ongelmat -tutkimus ei tässä anna eikä kommentoi kansainvälisiä vertailutietoja, joista voisi kenties jotain päätellä.
Suurimman huolen aiheuttaa kolmas havainto, tyytymättömyys eli kielteinen kokemus oikeudenmukaisuudesta. Lähes puolet piti prosessia ja sen tulosta epäoikeudenmukaisena. Tulos on helppo mitätöidä. Voidaan sanoa, että perinteiset oikeudenkäynnit edustivat vain murto-osaa ”ratkaisuprosesseista” (4 prosenttia). Ainakaan prosessilaeissa ei siis ole vikaa. Kyselyssä ei myöskään haettu syytä tyytymättömyyteen: mikä meni prosessissa pieleen? Oliko se monimutkaisuus, kalleus, hitaus vai tyly kohtelu? Totta on, että tyytymättömyyden syistä tulisi saada tarkempaa tietoa. Muutoinhan ongelmalle ei voida tehdä mitään. Tulosta ei kuitenkaan voi ignoroida väitteillä huonosta kysymysten muotoilusta. Vastaava kysymys nimittäin on tuottanut kansainvälisissä kyselytutkimuksissa muissa maissa lähes 70 prosentin oikeudenmukaisuuden kokemuksen. Suomalaisessa konfliktinratkaisujärjestelmässä tuntuu olevan jotain vialla, ellemme halua selittää mokomaa eroa kansanluonteella (’suomalaiset ovat epätavallisen tyytymätön kansa’). Mikään tieteellinen selitystähän tämä ei ole. No, eipä enempää tutkimuksen tuloksista: niihinhän on uskottava, kunnes vastakkaista näyttöä saadaan. Keskeinen toivomus kuitenkin on, että tutkimusta luettaisiin ja se johtaisi jonkinlaiseen mielipiteenvaihtoon oikeuspolitiikassa. Kaikki ei ole kustannusmuurin takana: nykyisessä taloustilanteessa oikeusministeriön hallinnonala ei tule aloittamaan uusia hankkeita. Paljon saataisiin kylläkin aikaan nykyisiä toimintatapoja uudistamalla (tässä tekisi mieli puhua ”kehittämisestä”, mutta sana on muuttunut sävyltään kielteiseksi), mikä ei maksa mitään.
Risto Koulu
27.8.2024