Kerrankin empiiristä aineistoa – mitä tehdään?
Pienessä oikeuskulttuurissa valitellaan aina empiirisen tiedon niukkuutta. Siitä kärsii niin oikeuspolitiikka, lainvalmistelu kuin oikeustieteen tutkimuskin. Lainvalmistelu voi edetä poliittisen ohjauksen varassa: ’kokeillaan, miten käy’ -uudistukset eivät ole mitenkään harvinaisia. Tutkimuksessa tämä ei ole mahdollista. Niinpä tutkijat praktisesti suuntautuneilla oikeudenaloilla – esimerkkinä prosessioikeus – tulkitsevat muuhun tarkoitukseen koottua aineistoa, yleistävät rohkeasti satunnaisista tapauksista ja joskus luottavat intuitioon. Aina intuitiivinen päätelmä ei ole pelkkää arvailua vaan osuu oikeaan. Kokenut tutkija voi, ihmisluonnon tuntien, kohtalaisen varmasti sanoa, että tietty menettelytapa luultavasti toimii tai ei toimi prosessirakenteissa. Summaarinen lainkäyttö on esimerkki päinvastaisesta ilmiöstä: hukumme empiiriseen aineistoon, mutta emme tiedä, mitä meidän pitäisi tehdä sille kolmiyhteydelle, josta summaarinen lainkäyttö koostuu, eli summaarisille asioille, yksipuoliselle tuomiolle ja takaisinsaannille.
Sen kyllä tiedämme, että suurin piirtein kaikki ovat nykytilaan tyytymättömiä. Tuomioistuimet huokailevat sitä työtaakkaa, minkä lähes puoli miljoonaa summaarista asiaa tuo mukanaan. Asiat ovat lähes kaikki suhteellisen pieniä velkomusasioita, kantajana perimistoimisto ja vastaajana kuluttajaparka, usein ylivelkaantunut. Valtiovarainministeriö huokailee näistä asioista aiheutuvia todellisia ja laskennallisia kustannuksia. (Tosin valtio jäänee reilusti voitolle, koska jokaisesta asiasta peritään 310 euron oikeudenkäyntimaksu. Kokonaissumma, reippaasti toista sataa miljoonaa, peittää varmasti kaikki kustannukset). Media, tutkimuslaitokset ja oikeuspolitiikan asianharrastajat puolestaan säälittelevät vastaajien heikkoa oikeussuojaa. Kuvaavaa on, että YLE Uutinen 21.7.2025 otsikoi yhden uutisensa provokatorisesti ”Kuluttajia piinataan perusteettomilla maksuilla”. Vielä jyrkemmän tuomion summaariselle lainkäytölle antoi Kilpailu- ja kuluttajavirasto äskettäisessä tutkimusraportissa (4/2025). Jo sen otsikko ”Summaarisen menettelyn epäkohdat ja mahdollinen väärinkäyttö kuluttajien velkomusasioissa” saa tutkimusraporttien kuivakkaaseen sävyyn tottuneen lukijan haukkomaan henkeään. Raportti sisältää, kuten otsikko antaa odottaa, sellaisia kommentteja, joiden veroisia ei juuri virallisissa selvityksissä näe. Tarkastelujaksona (vuodet 2022–2024) nimittäin vireille on pantu ”tuhansia kyseenalaisia” summaarisia kanteita. Raportin mukaan on syytä epäillä, että perinnän tarkoittamat saatavat ovat olleet ”merkittävältä osin” perusteettomia. Havainnot perustuvat laajan tapausaineistoon, eikä aineiston analysoinnissa tunnu olevan vikaa. Päätelmiä ei näin voi torjua asiantuntemattomina tai poliittista agendaa ajavana – niin suuri kiusaus kuin siihen olisikin! Status quo’lta kun ei koskaan puutu puolustajia.
Tuomioistuimet valittavat samoin surkeaa osaansa: lainkäyttöhenkilökunta (käräjäsihteerit, käräjänotaarit ja satunnaisesti myös käräjätuomarit) joutuu jatkuvasti rähjäämään kantajien kanssa kohtuuttomista koroista ja perintäkuluista sekä sekavista ja koko ajan elävistä luottokäytännöistä. Tutkijat ovat myötätuntoisia ja kollegiaalisia: lainsäätäjä on pannut tuomioistuimet mahdottomaan tehtävään. Kun vastaaja ei vastusta kannetta, kantajalla on oikeus saada yksipuolinen tuomio ilman erityisempää vaatimuksen tutkimista. Tuomioistuimen on kuitenkin oma-aloitteisesti hylättävä ”selvästi perusteeton” vaatimus. Laki edellyttää tuomioistuimelta suorastaan jumalaisia kykyjä: miten tutkit perusteettomuutta, kun käytössäsi on periaatteessa vain suppea haastehakemus ja ne asiakirjat, jotka kantaja sinulle suostuu toimittamaan. Tilanne ei ole sen helpompi, jos vastaaja erehtyy jotain vastaamaan. Tuomioistuimen on kyettävä arvioimaan, onko asia muuttunut riitaiseksi (jolloin se siirtyy jatkettuun valmisteluun) vai onko vastaajan vastaus sellainen, ettei se vaikuta asiaan. Tällöin asiassa annetaan yksipuolinen tuomio.
Tämä ei ole niin helppoa, miltä se äkkiseltään kuulostaa. Kannattaa muistaa, että tuomioistuin ei saa tehdä riidattomasta asiasta riitaista eikä hylätä sellaisia vaatimuksia, jotka eivät ole ”selvästi perusteettomia” – mitä fraasi sitten tarkoittaakin. ”Selvästä riitaisuudesta” on julkaistu tutkimusta, mutta kukaan ei ole vielä esittänyt aitoa (eli konkreettista) esimerkkiä tällaisesta vaatimuksesta. Vaatimus on toki määritelty ”perusteettomaksi”, kun se ei perustu lakiin, mutta tällainen esimerkki on kehäpäätelmä ja surkea sellainenkin. Perimistoimistoja on syystä pidetty summaarisessa lainkäytössä voittajina. Täysin tyytyväisiä nekään eivät ole. Ne valittavat, että pikkuasioista – eli muutaman euron perintäkuluerästä – kiistellään saivartelevien tuomioistuinten kanssa. Uusi uhka koko perintäalalle ovat yleistyvät takaisinsaantiasiat. Niissä elvytetään välillä jopa vuosikymmenen takaisia (yhdessä tapauksessa tuomio oli annettu 8 vuotta aikaisemmin) perintätoimeksiantoja, jotka on ajat sitten merkitty päättyneeksi ja asiakirjat hävitetty.
Uudistusehdotuksista ei ole pulaa, niitä on esitetty viimeiset sata vuotta. Yhteistä niille on, että näppärät ja mukavat – eli tuomioistuinten työtä helpottavat – uudistukset ovat toteutuneet. Näitä olivat sähköinen asiointi sekä asioiden keskittäminen muutamaan käräjäoikeuteen. Vaikeat uudistukset ovat jääneet toteuttamatta. Tosin se on tavallaan onni. Vastaajan oikeussuoja ei totisesti olisi kohentunut, jos summaariset asiat olisi siirretty ulosottomiehen murheeksi tai velkojat saisivat oikeuden suoraan ulosottoon. Kumpaakin on useaan otteeseen esitetty. Jos nykytilanne on kriisi, nämä uudistukset olisivat olleet seurauksiltaan katastrofaalisia. Yksi on kyllä varmaa: virallistutkinta ei ole ratkaisu sen enempää summaarisen lainkäytön epäkohtiin kuin vastaajan oikeussuojavajeeseen. Yksipuolista tutkintaa ei saada millään puheella eikä vippaskonstilla tehokkaaksi. Tutkintaan tarvittava aineisto on kantajan hallussa, ja kantaja säätelee sen päätymistä tuomioistuimelle eli asian ratkaisuaineistoksi. Kantajaa ei saada hevin esittämään sille epäedullista selvitystä, eikä yritykseen kannattaisi oikeastaan uhrata aikaa. Se on tuomittu epäonnistumaan.
Vastaus ja pääsy umpikujasta ei aiheuta kummoista päänvaivaa, joskaan kukaan ei ole uskaltanut sanoa sitä ääneen. Vastaajat on saatava aktivoitumaan, toisin sanoen vastustamaan epäilyttäviä tai/ja perusteettomia vaatimuksia. Sitäkään ei saada aikaan empaattisilla surkutteluilla tai vastaajia syyllistämällä. Monimutkaisessa ja aluksi täyskirjallisessa oikeudenkäyntiformaatissa ei niin vain aktivoiduta. Siihen tarvitaan lakimiesapua: omatoiminen asianajaminen ei voi olla vastaus oikeussuojan vajeeseen. Havainnosta paljastuu samalla pääsyyllinen siihen, miksi näin on käynyt. Vastaajan oikeussuojastahan on tullut ylitsepääsemätön rasite niin tulkinnalle kuin oikeuspolitiikalle. Syyllinen nykytilaan on se oikeudenkäyntiformaatti, jonka vuoden 1993 jättiuudistus kerralla räväytti prosessilakiin. On ilmeistä, että uuden formaatin vaikutusta summaarisiin asioihin ei joko huomattu tai se innostuksessa sivuutettiin. Yksipuolinen tuomio sisältyi jo vuoden 1734 lakiin, eikä lähteissä ole mainintoja siitä, että joku olisi moitiskellut vastaajan oikeussuojaa. Vuonna 1972 lakia täsmennettiin niin, että tuomioistuimen tuli hylätä ”ilmeisesti perusteeton” vaatimus, vaikka vastaaja ei tullut paikalle. Tämäkään ei ollut mainittava mullistus. Prosessilain säännöksiä yksipuolisesta tuomiosta ja summaarisesta asiasta (käsitettä ei tunnettu) pidettiin tutkimuksessa jopa kahden tutkijan voimin vielä 1988 onnistuneina.
Vuoden 1993 uudistuksessa sana ”ilmeisesti” vaihdettiin sanaan ”selvästi”. Ja jotain perustavanlaatuista tapahtui. On toki vaikeaa ellei mahdotonta uskoa, että näin vähäinen kielellinen muutos sai aikaan juridisen perhosvaikutuksen eli fundamentaalisen muutoksen (’butterfly effect’ -teoria). Muutoksen täytyy aiheutua oikeudenkäynnin formaatin muuttumisesta vastaajalle paljon epäedullisemmaksi. Ohimennen todettakoon, että vuoden 1993 uudistuksen suppilomallista (jollaiseksi uutta formaattia kutsuttiin) kyllä aikanaan varoiteltiin. Sen katsottiin vaikuttavan summaarisiin asioihin. Tosin heikkenevää oikeussuojaa ei tässä yhteydessä mainittu, vaan vaaraksi nähtiin kohoavat kustannukset sekä kasvavat viiveet (Lager 1988). Joka tapauksessa: tutkimus esitti kerrankin terävää kritiikkiä ja vielä oikeaan aikaan! Suuruudistuksen hektisessä ja euforisessa loppuvalmistelussa tällaisia soraääniä ei kuunneltu. Lainsäätäjää puolustava kyllä löytää muitakin syyllisiä heikkenevään oikeussuojaan. Asiamäärät ovat moninkertaistuneet, perintää hoitavat aggressiiviset perimistoimistot, ylivelkaantuminen on noussut yhteiskunnalliseksi ongelmaksi ja niin edelleen. Tämä ei kuulijaa vakuuta: velkoja ja velallisia on aina ollut, eikä häikäilemätön perintä ole mikään eilinen keksintö. Joku ehkä löytää selityksen siitä, että oikeussuojalle asetetut odotuksetkin ovat nousseet, mikä ehkä kelpaa jonkinlaiseksi osasyyksi.
Siis: vastaajien aktivoituminen on ratkaisu. Se saadaan aikaan ensiksikin tarjoamalla ilmaista tai ainakin halpaa lakimiesapua. Toiseksi aktivoituminen ei saisi tuoda kohtuutonta riskiä. Sellainen on oikeudenkäynnin eskaloituminen ja täysi kuluvastuu, joka voi helposti nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Riskiin saadaan helpotusta suosimalla vastaajaa OK 21 luvun tulkinnassa eli soveltamalla lieventäviä sääntöjä. Jos uutta lainsäädäntöä tarvitaan, malli sille löytyy niin sanotuista yksipuolisista kulusäännöistä (asianosainen saa korvauksen mutta ei joudu niitä maksamaan). Lakimiesavun saatavuus on summaarisissa asioissa huono. Tämä käy ilmi YLEn uutisesta (6.7.2025). Myös tämän uutisen otsikko nostaa kissan oikeuspolitiikan pöydälle: ”Asianajajat eivät halua hoitaa oikeusapujuttuja”. Tämähän pitää paikkansa, ja summaarinen asia lienee hyvin kaukana asianajajan ihannetoimeksiannosta.
Uutisessa haastatellaan muun muassa oikeusaputoimiston edustajaa. Hänen mukaansa paikallinen oikeusaputoimisto ”käännyttää ovelta” eikä asiakkaalle ”voida suositella yksityistä avustajaa”. Oikeusapua ei periaatteessa edes anneta, jos asialla on vähäinen merkitys, ja sama ehto on myös oikeusturvavakuutuksessa. Summaarinen asia on merkitykseltään vähäinen, jos tuijotetaan vain euromääriä. Harva summaarisen asian vastaaja taas kykenee itse maksamaan lakimiehen palkkion. Tosin palkkio ei liene tavallisesti suuri, ellei asiaa tarvitse ajaa, toisin sanoen asianajopalveluita ei tarvita. Edellä mainitussa YLEn uutisessa todetaan, että kuluttaja tarvitsee ennen kaikkea neuvon siitä, onko vaatimus aiheellinen ja kannattaako hänen sitä vastustaa ja jos, niin millä perusteella.
Lakimiesavun saatavuus on paradoksaalisesti heikompaa kuin 1800-luvulla, jolloin käytettävissä olivat sentään niin sanotut asioitsijat. Vaikka heille on naureskeltu ja heidän juridisesta osaamisestaan on kerrottu tarinoita, heistä oli yksinkertaisissa velkomisasioissa varmasti apua (Vasara-Aaltonen LM 2024 s. 686). Summaarisissa asioissa ei tarvittaisi syvällistä juridista osaamista eikä asianajamisen taktiikan taitoa. Sen sijaan aineellinen kuluttajalainsäädäntö ja summaarisen prosessin (sinänsä yksinkertainen) mekaniikka on kyllä osattava. Lakimiesapu heijastuu myös tuomioistuinten työhön. Kun apua on saatavissa ja siihen turvaudutaan, riitautukset kohdistuisivat ”oikeisiin” asioihin. Se taas saa – toivottavasti – tuomioistuimet ottamaan vastaajan lausumat vakavasti. Samalla summaarisista asioista jäisivät pois pohdinnat siitä, onko vastaajan vastauksessa jotain asiaan vaikuttavaa. Lakimies pitää huolen siitä, että vastaus tai lausuma sisältää asiaan vaikuttavaa.
Risto Koulu
Asiasanat: summaarinen lainkäyttö, summaarinen asia, kontumasiaaliprosessi, yksipuolinen tuomio, takaisinsaanti, perintä, perimistoimistot